Pomysł na zapoczątkowanie budowy pojawił się wraz z wejściem do służby carskiego symbolu rewolucji październikowej, czyli krążownika "Aurory", która dała sygnał ataku na Pałac Zimowy. Projektanci i stoczniowcy budujący takie okręty przykładali szczególną wagę do dużego opancerzenia i wytrzymałości oraz do potężnej siły ognia, której nie posiadały żadne okręty w czasach ich panowania na wszystkich morzach świata. Budowane je tylko w najbogatszych państwach świata podczas okresów międzywojennych np.Niemcy, Ameryka, Japonia, Francja.
Kilka zdjęć pancerników
Bismarck
USS Iowa
IJN Yamato
Richelieu
Niemcy posiadały różnej wielkości pancerniki od małych do wielkich. Najmniejsze pancerniki nazywane były kieszonkowymi np."Admiral Scheer". Nazywano je tak, ponieważ były ledwo mieszczącymi sie w parametrach pancerników statkami. Największymi niemieckimi były bliżniacze pancerniki "Bismarck" i "Tirpitz"
Amerykanie miały do dyspozycji ogromną flotę pancerników. Najmniejszym typem był Kearsarge, a największym we flocie był Iowa. Dla zaostrzenia środków bezpieczeństwa pociski i materiały pędne przechowywano w osobnych magazynach amunicyjnych, a gdy szykowano działa do wystrzału to na specjalnych wózkach przewożono je prosto do lufy działa. Najbardziej znanymi z typu Iowa były "Iowa", "Missouri", i "New Jersey".
Japończycy byli władcami pod względem wielkości i potęgi pancerników. Największym typem był Yamato, w którego skład wchodziły pancerniki o nazwach "Yamato" oraz "Musashi". Posiadały one miano superpancerników, ponieważ były największymi i najlepszymi okrętami wojennymi II Wojny Światowej. Jeden pocisk do głównej wieży ważył 1460 kg. Pancerniki te posiadały ogromne baterie główne oraz mnóstwo uzbrojenia przeciwlotniczego.
Francuzi mogli się poszczycić jedynym największym posiadanym pancernikiem typu Richelieu o takiej też nazwie. Był on jedynym wraz z innymi mniejszymi od niego "kuzynami" pancernikiem posiadającym wieże z czterema lufami z charakterystyczną przerwą w połowie wieży. Były one dumą francuskiej marynarki wojennej lecz nie na zawsze, ponieważ jak wiele innych pancerników zostało zatopionych.